Googles smarthøytaler, Google Assistant, lanseres nå i Norge med norsk stemmestyring. Rema 1000s reklamefilmer har gjort smarthøytalere til en morsom snakkis, mens flere norske mediebedrifter har jobbet på spreng med å forberede seg for en ny brukerflate. Er din nettside klar for Googles smarthøytaler? Og hvilke grep bør du gjøre allerede nå?
Men aller først bare en kjapp recap:
Google Assistant, Alexa og Siri er digitale assistenter som man kan bruke til blant annet google, spille musikk, sjekke termostaten eller sjekke værmeldingen. Man gir kommandoer ved å bruke stemmen. Altså ganske likt det man så på Remas reklamefilm.
Det som er spesielt med smarthøytalere er at i stedet for at å kun være et trendy blaff som dør ut etter at man har prøvd det en gang eller to, så fortsetter folk å bruke det i hverdagen. Brukerveksten i USA så langt kan best sammenlignes med Facebooks. Ganske solide tall med andre ord.
Som å snakke med en venn
Ifølge AdAge viser en undersøkelse at 61% følte at de hadde noen å snakke med når de brukte smarthøytaleren. Flere fortalte at ikke følte at de snakket med en duppedings, men en kompis. Dette kan bety en stor endring av nordmenns brukeratferd. Så hva bør du ha i bakhodet med tanke egen nettside og markedsføring fremover? Her er 5 tips som kan hjelpe deg på vei.
1: Muntlig tekst
Å kunne skrive gode tekster kommer til å bli enda viktigere. Man bør kunne gi leseren, eller bør vi si lytteren, et godt mentalt bilde av det man ønsker å fremstille. I tillegg vil en tekst som er skrevet i en muntlig tone, være et stort pluss siden det er oppleves mer menneskelig og smud når man bruker en smart høytaler.
2: Annonsering
Selv om Amazon ikke tillater annonsering i Alexa enda (med noen unntak), er det god grunn til å tro at annonseplasser gjennom smarthøytalere vil inkluderes som en del av lydopplevelsen etterhvert. Om man gjør dette riktig, kan jo det til og med være et ganske kjekt annonseformat.
3: Forsterk teksten med lyd
Selv om vi personlig hater nettsider med musikk i bakgrunnen, vil det i denne sammenheng være med på å bygge en tydelig profil og stemning rundt et varemerke. Tone of voice blir bokstavelig talt viktig. La oss bare krysse fingrer for at brukes med omhu og at musikk og lydeffekter kan enkelt skrus av om man ønsker det.
4: Søkeoptimalisering
Når man bruker stemmen i stedet for fingrene til å google på nettet, vil det uten tvil også endre måten vi søker på. Din strategi for relevante nøkkelord, bør kanskje derfor tas en ny titt på og gjøres mer muntlig.
5: Markedsføring
Smarthøytalere kan også være en pådriver for å lage nye kreative uttak for varemerker. Så hvorfor ikke tenke på hvordan din merkevare kan dra nytte av en digital assistent i sine løsninger? Når er det kjekt å kunne bruke et lydformat eller være til stede som en kompis for din kunde. Nedenfor ser du hvordan BBQ-sausen Stubbs har gjort det.
Stubb + Alexa Preview from Proof Advertising on Vimeo.