02/21/2018

Hvordan skal jeg gjenkjenne deg?

Se for deg at du har bind foran øynene dine og skal gjenkjenne Cola, Pepsi og Tab-Extra. Du får ikke smake på dem, men skal gjenkjenne merkevarene kun ved å lese deres siste Facebook-post. Klarer du å skille dem fra hverandre?

​Tone of Voice er noe man har maset om helt siden reklamen så dagens lys. Du må skille deg ut fra mengden, og være enkel å gjenkjenne. I dag er det sjelden èn tekstforfatter som sitter og skriver teksten for både nettside, bannere, facebookposter og kinoreklame. Det er ofte et helt team som produserer tekst. Og uansett hvor mange eller få dere i teamet, må man likevel tilpasse teksten til de ulike kanalene. Så hvordan kan man sikre seg at alle har et godt utgangspunkt for å skrive med samme stemme?

La oss gjøre en øvelse: Se på dette bildet:

“Men dette er jo en brudekjole”

​Leste du nettopp bildeteksten med stemmen til Knut Risan? I så fall er det helt normalt. Og her kommer en øvelsen:

Se for deg at du skal lage Facebook-siden til Tre nøtter til Askepott. Hvordan skal du skrive tekstene til postene for å være i tråd med filmen? Det som kan være en smart ide, er å nettopp se for deg stemmen til Knut Risan når du skal skrive posten. Hvordan ville han ordlagt seg? Hvilke emojier ville han brukt? Hvilke merkedager hadde det vært relevant for Risan å poste?

Du kan også gjøre samme øvelse og tenke deg at du skal lansere Ingrid Espelid sin nye kokebok. Det er ganske morsomt og kanskje også enkelt, å se for seg hvordan du skal gjøre det. Ved å se for seg en person av kjøtt og blod når du skal snakke på vegne av en bedrift, er det mye enklere å se hva bedriften ville sagt og ikke sagt.

Prøv å se for deg hvilken person din bedrift er neste gang du skal skrive en Facebook-post eller en artikkel. Lykke til

SHARE this article