2018

Nødhjelp fra Litago

Kunde
TINE

3. september 2018 våknet nordmenn til triste nyheter om at svenske butikkhyller var tomme for sjokoladepulveret O ́boy. I både norske og svenske medier ble saken omtalt som O ́boy krisen og i Sverige ble sjokoladepulveret solgt på svartebørsen for flere tusen kroner.

Med smørkrisen og svenskenes harselas friskt i minne, var dette en gylden mulighet til å gjøre det vi nordmenn liker aller best – nemlig å erte svenskene – og på den måten skape engasjement hos følgerne.

nodhjelp-til-so%cc%88ta-bror-min
Utfordring:

Litago er en godt etablert merkevare i det norske markedet med høy kjennskap, men kommunikasjonen hadde den seneste tiden stått litt på stedet hvil og man hadde ikke lykkes i å engasjere målgruppen i sosiale medier i like stor grad som før.

Idé:

Siden vi selv hadde opplevd smørkrisen på kroppen og visste hvor hardt det var da panikken brøt ut, ønsket vi å reagere raskt når vi så at svenskene opplevde det samme med sjokolademelk.

På rekordtid ble det opprettet Nødhjelp for söta bror.

Løsning

På tre dager ble det opprettet et nødhjelpsprogram hvor Litago sendte litervis med sjokolademelk over grensen til Sverige. I forkant av stuntet ble det satt inn en helsides annonse i Sveriges største avis, Aftonbladet, som informerte om at kriseteamet var på vei, i tillegg til at det ble laget en teaser for sosiale medier.
Selve nødhjelpsarbeidet ble fulgt tett med live-oppdateringer på Instagram, Facebook og SnapChat, samt dokumentert i en film for deling i etterkant. Det hele ble avrundet med et SnapChat-fakkeltog foran den svenske ambassaden hvor man fikk gratis Litago dersom man holdt opp en screenshot av Litagos utsendte fakkel-snap i solidaritet med söta bror.

nodhjelp-til-so%cc%88ta-bror-image-1-min
nodhjelp-til-so%cc%88ta-bror-image-2-min
Resultater

Gjennom medieoppslag og sosiale medier nådde Nødhjelp til söta bror over 2 millioner nordmenn. Engasjementet på Litagos Facebookside økte betraktelig og kampanjen kan vise til en engasjementsrate skyhøyt over det Litago vanligvis kan vise. I tillegg flyttet kampanjen parametre for Top of mind, uhjulpen kjennskap og merkestyrke.

video-poster
Se prosjekt